Netthandelen blomstrer

Vipps, så tikker bestillingene inn. Flere og flere tilpasser virksomhetene for å kunne gi kundene sine best mulig serviceopplevelser i disse dager. Vikans Blomster har fått en oppblomstring i netthandelen. 

Vikans Blomster opplever blomsterglede i en krevende tid. Mange sender blomster til besteforeldrene de ikke kan besøke.

Den siste tiden har vi sett at stadig flere finner løsninger for å kunne bistå kundene sine i en krevende tid. «Drive thru» shopping, garnkiosk og hjemleveringer er noen av tiltakene som iverksettes. Noen har nettbutikker fra før som får en ekstra boost i disse dager.

Hyggelig med hilsen

Handelsnæringen gjør det de kan å holde hjulene i gang samtidig som de tilpasser seg råd og retningslinjer fra helsemyndighetene. Dette er en næring som strekker seg for å gi best mulig serviceopplevelser til sine kunder, også til de som ikke kan gå ut for å handle selv.

– Vi merker her i nærområdet at folk synes det er hyggelig å få en oppmerksomhet, spesielt slik situasjonen er akkurat nå. Det er mange som er ensomme og sitter helt alene. De setter ekstra stor pris på en blomsterhilsen, forteller Berit Vikan.

Vikans sjåfører sørger for trygg leveranse ut til kundene. 

Lokale varer

Butikken ligger øverst i en ganske så tom gågate i Stjørdal sentrum. Utenfor har de pyntet opp med friske vårblomster. Det lokale gartneriet som blomstene hentes fra bugner av produkter, og Berit håper de kan holde salget oppe. Blomsterbutikken har levert blomster til enhver anledninger helt siden oppstarten i 1981. 

– Folk er flinke til å bestille på nettet. Vi har nettbutikk fra før, men merker at mange ønsker å glede noen de ikke kan besøke akkurat nå. Vi har et stort gartneri som er fullt av kjempefine varer. Vi er veldig glade for å kunne bruke blomster som er lokalprodusert i Stjørdal. Tradisjonelt er det sjelden at folk kommenterer dette, men nå virker det som om folk tenker ekstra på lokale produsenter. De kommenterer, gir varme tilbakemeldinger og synes det er hyggelig det vi gjør, sier Vikan.

Kampanje på nett

Blomster er ferskvare, og Berit håper de ikke havner i samme situasjon som andre har gjort. Tulipanprodusenter fortviler og i disse dager  har norske gartnerier måttet kaste flere hundre tusen tulipaner som ikke har blitt solgt fordi salget i dagligvarebutikker og faghandler stuper.  

I sosiale medier kjøres kampanjen «Buy Flowers Not Toiletpaper» under hashtagen #buyflowersnottoiletpaper . I skrivende stund er det mer enn 5000 innlegg med denne hashtagen på Instagram. Royal Flora Holland har delt en film på YouTube med mer enn 36 000 visninger. Samme film er også delt i SoMe-kanaler. Vikans Blomster har også delt denne på sin FB-side. Her har de også delt informasjon fra mattilynet om at det er trygt å kjøpe blomster. 

Se filmen her

– Blomster er ferskvare, og jeg håper at folk kjøper det vi har her i landet. Folk er flinke her i lokalområdet. Det ligger an til hjemmepåske, og da er det ekstra fint å pynte opp med litt blomster hjemme også, sier hun.

Les om råd til handelsnæringen her

Les om tiltak for å iverksette utviklingsprosjekter

Korona: Samleside med nyttig informasjon og lenker.

KONTAKT NÆRINGSFORENINGEN:

Send oss gjerne tips på gode tiltak, som vi kan dele med våre medlemsbedrifter.

Gode tips sendes til  post@nivr.no

-Vi ønsker å bistå våre medlemmer som best vi kan i denne krevende perioden vi nå går inn i. Har dere spørsmål eller behov for en prat, må dere ikke nøle med å kontakte oss, sier Uthus.

NiV ønsker å stå sammen med dere i denne krisen!

Se kontaktinformasjon til oss alle her

Gratis juridisk rådgiving til medlemmer

Friske, gule og lokale blomster fra Stjørdal er klare til å pynte opp hjemmene til påske.