Netthandel boom for Langøra-kaffe

Vi har flyttet kaffepraten fra kaffekroken på kontoret til nettmøter. Kaffekoppen er like nødvendig tilbehør som headset og tilgang til fiber. Det har Langøra Kaffebrenneri merket.

Skrevet av: Lene-Mari Prøven | Publisert: 05 februar 2021

Du kjenner lukten av nybrent kaffe når du kommer inn på tunet hos Hjelseng gård. Lukten vekker lengselen etter å møtes, og slik er det kanskje for folk flest på hjemmekontor også? Den varme koppen med kaffe minner oss om de nødvendige fysiske møtene og smalltalken mellom arbeidsøktene. Kaffe samler folk enten det er på kontoret, rundt kjøkkenbordet eller bålet i skogen. Det er mye inspirasjon som deles og problemer som løses over en kaffekopp.

Gründer Kristian Helgesen hos Langøra Kaffebrenneri selger nybrent kaffe til kaffetørste over hele verden.

Langøra Kaffebrenneri er medlemsbedrift i Næringsforeningen i Værnesregionen (NiV). Det siste året har de klart å økte netthandelen kraftig. Bak virksomheten finner vi gründeren Kristian Helgesen som kom flyttende hjem fra jobb som fotograf i VG til oppstart av kaffebrenneriet i 2014. Er du opptatt av lokal netthandel? Vi arrangerer NiV-forum for lokal handel torsdag 11.2. Les mer og meld deg på her. 

Kaffekverna går så det suser

Det brennes kaffe så det ryker hos Langøra Kaffebrenneri. NiV-medlemmet har opplevd vekst i koronatid.

Gründer og daglig leder Kristian Helgesen hos Langøra Kaffebrenneri tror folk unner seg mer luksus når de sitter på hjemmekontor. Nå oppfordrer han bedriftslederne til å gi kaffe i gave til sine ansatte som tålmodig har lagt om arbeidshverdagen sin til en ny normal. Den lille vekstbedriften i klynga på Hjelseng Gård har økt nettsalget fra 100 000 kroner til 1 million kroner det siste året. Den totale omsetningen har økt fra 3, 2 millioner kroner i 2019 til 4,3 millioner kroner i 2020. Det kan vi skjenke oss en god kopp kaffe til og feire sammen med vekstbedriften. For kaffen på Langøra smaker ekstra godt.

Det er travle tirsdager hos kaffebrenneriet. Bemanningen har økt og strategien er endret. Nettbutikken er lagt om. Langøra kaffe tar seg likevel tid til kaffepauser i en hektisk hverdag. Kaffesmaking er en viktig del av hverdagen.

– Vi ser at folk ønsker å unne seg litt mer luksus, med god kaffe, når mange jobber hjemmefra. Vi har lagt om strategien på nett og salget har bare økt fra mars og april, forteller Kristian Helgesen.

Historiefortelling som verktøy

Kaffesmaking er en viktig del av jobben.

Langøra Kaffebrenneri har hatt en eventyrlig økning i kaffeslaget etter koronaen stengte landet i mars, og perioden med hjemmekontor har fortsatt å vare. Erfaringen viser at når nye kaffeabonnenter tegner seg hos Langøra Kaffebrenneri, blir de værende. Kombinasjonen av smakfull kvalitetskaffe og gode historier til kundene, gir både hele og kverna bønner til kaffetraktere over hele landet. Å legge om den digitale strategien har vært viktig faktor for å lykkes for kaffebrenneriet i Stjørdal.

-For oss er det viktig å levere kvalitet. Vi velger kaffe vi vet hvor kommer fra og der vi vet hva de ansatte får betalt. Den historien forteller vi også om i nyhetsbrevene til våre abonnenter, forteller Kristian.

I siste nyhetsbrev får vi høre om produsentene Carmen og Rafael Silva som driver kaffegård i El Salvador. Vi får høre om deres link til Norge via Rafaels norske bestefar og om kaffen som produseres. Sammen med bilder fra gården til produsenten får vi en liten historie som øker tillitten til virksomheten vi handler fra. Før jul lanserte kaffebrenneriet også en film som gikk viralt i sosiale medier. Selvsagt med en kopp kaffe og hygge rundt bålet som gikk rett i hjertet til kaffetørste nordmenn. Langøra selger ikke bare kaffe, de selger en opplevelse og en drøm som mange av oss lengter etter.

Storytelling: bålkaffe Langøra Kaffebrenneri

Brenner for virksomheten

Langøra kaffe har mye på gang. En optimalisering av nettbutikken har startet, en strategi for nettsalget er forbedret. Historier fortelles og nå skal emballasje fornyes. Posene skal være i resirkulert plast og får helt nytt design. Dessuten har de endret størrelsen på pakningene slik at du nå også kan kjøpe 1 kilos forpakninger med kaffe. Det er også muligheter for å handle «test roast» til rimeligere pris. Dette er kaffe som er brent ørlite for lyst eller for mørkt, og som ikke helt holder den standarden de ønsker.

Se samleside med praktisk Covid-19 informasjon for bedrifter. Finn info om bl.a tilskudd, tiltak, kurs og smittevern.

– Vi er godt fornøyde med de mulighetene tiltakspakkene i forbindelse med koronapandemien har gitt oss. Vi har fått 160 000 kroner fra det kommunale Covid-19 næringsfondet som vi bruker til designprosjekt, effektivisering av virksomheten og videre satsing på nettsalg av ferskbrent kaffe til blant annet folk som sitter på hjemmekontor, sier Helgesen.

Nå har de akkurat startet et designprosjekt sammen med Skogen Agency i Trondheim om ny emballasje. Virksomheten er nytenkende og offensiv, og de deler gjerne sine erfaringer med omverdenen.

-Vi synes det ar artig å samarbeide med Ole Vig videregående skole. Der er vi innom både markedsføring, design og restaurant- og matfag. Jeg har stor interesse for gründerskap, forteller Helgesen.

En sekk med gull ligger og venter.

Langøra Kaffebrenneri har også vært en viktig drivkraft for matnettverket AUK – smaker fra Stjørdalsføret. I miljøet rundt Hjelseng gård har de også skapt et samarbeid som bære frukter. I år som de siste 4 årene planlegger Hjelseng gård og Langøra Kaffebrenneri å arrangere Trøndelag kaffefestival 4. – 6. juni i 2021. Da blir det blant annet VM i kokekaffe, noe som så absolutt hører hjemme hos det innovative miljøet på Hjelseng.

Over hele verden

Du hadde kanskje ikke trodd det, men en av Langøra Kaffebrenneris største kunder ligger i Tromsø. Kaffe som brennes i Stjørdal sendes både til Kaffebønna i nord og det lille kaffekompaniet i Bergen. Men det er ikke bare det norske markedet som kjøper kaffe herfra. Langøra Kaffebrenneri har kunder over hele verden fra USA til England, Tyskland, Hing Kong og Taiwan.

-I disse dager holder vi på å sende en større bestilling til en ny kunde i Dubai forteller Helgesen.

Scandic Hell i normaltid er en veldig stor kunde, og dessuten kan du få kaffe fra Langøra på Stokkøya. Lokalt får du blant annet tak i kaffen herfra gjennom Rågo, AUK, Fagerlia Matstasjon og stabburet på Hjelseng.

Les mer om Langøra på deres hjemmesider her.

Kaffepause