Solskinn med lokal verdiskaping
Trykkeriet klarte å endre kurs fra lavtrykk til høytrykk. Lokale bedrifter sørget for å holde trykkerimaskinene varme.
Bilde: Daglig leder Morten Dahlø og “gulltrykker” Håvard Gullbrekken i Selbu Trykk har klart å omstille seg i ei krevende tid. (Foto: Jon Uthus)
Selbu Trykk mistet oppdrag da arrangementer ble avlyst, men en ny mulighet dukket opp da Selbumagasinet skulle produseres for sommeren 2020. I tillegg kom flere lokale bedrifter og bestilte trykksaker hos bedriften.
– Vi hadde permittert ansatte og det var ganske tøft da vi tapte 5- 600 000 kroner på arrangementsoppdrag, men så skjedde det noe lokalt. Vi fikk Selbumagasinet før sommerferien og før jul bestilte Jentene på Tunet og Jønland store opplag med trykksaker. Vi hadde større omsetning i desember i fjor enn normalt, forteller daglig leder Morten Dahlø.
Han roser sine ansatte gjennom en krevende periode.
-Vi har vært et team hele veien og jeg har opplevd god støtte fra alle ansatte. Det har vært helt avgjørende for at vi har klart å omstille oss og tenke nytt, forteller Dahlø.
-Hvorfor har du meldt deg inn i næringsforeningen?
– Jeg har vært skeptisk til å melde meg inn, men det at vi blant annet kan delta på kommuneoverskridende bransjeforum er en av årsakene til at vi ble med. Oppstart av kommunikasjonsforumet gjorde valget enkelt. Slike møteplasser kan bidra til at vi utvikler bedriften og kompetansen vår, forteller Morten Dahlø.
- Les om hvilke medlemsfordeler du har i NiV her. NiV dekker i hovedsak Værnesregionen med Stjørdal, Selbu, Meråker, Frosta og Tydal kommune.
Arbeidmarkedsbedrift
Selbu Trykk er en sammensatt, kommunalt eid virksomhet. Her tilbyr bedriften blant annet varig tilrettelagt arbeid. I tillegg til å være en arbeidsmarkedsbedrift drives et profesjonelt trykkeri, vaskeri og grafisk avdeling. I 2019 etablerte de BUA i Selbu. Virksomheten eies av Selbu kommune.
-Mange benytter oss på grunn av ideologi. For oss er det viktig å sette mennesket i sentrum. Lokalt kan vi si at de fleste bedriftene i kommunen benytter seg av våre tjenester og vi har kunder som kommer fra Trondheim fordi vi er den bedriften vi er, sier Dahlø.
Nye lokaler og nye produkter
Høsten 2021 flytter bedriften fra trange 350 kvadrat meter til 900 kvadratmeter med boltreplass i de gamle e-verksbygget.
-Det blir en helt annen verden og vi gleder oss. Det er drømmen for oss å få nye lokaler, forteller Dahlø.
Under pandemien startet deler av bedriften opp en liten betongfabrikk. Det lille prosjektet fikk sysselsatt de ansatte, og betongvarene ble raskt solgt via Facebook- innlegg for 50 000 kroner ekstra i inntekter før de rakk å annonsere.
-Vi produserte til den store gullmedaljen og det gikk over all forventning. Vi har fått spørsmål om å vise frem betongfabrikken vår, men den er bare et lite bord i damegarderoben, humrer Morten.