European Region of Gastronomy 2022

Trøndelag markerer seg på verdenskartet når det gjelder mat- og matopplevelser. Se hvordan du kan bli med i ERG i 2022.

Det trønderske matfatet er unikt og inspirerer kokker i verdensklasse. Kombinasjonen av råvarer og den trønderske gjestfriheten har nå gjort Trondheim – Trøndelag, som første region i Norge, til European Region of Gastronomy 2022. 

Hva innebærer dette for våre næringsaktører?

Trondheim og Trøndelag har fått status som European Region of Gastronomy 2022. Utmerkelsen gis av International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism.

European Region of Gastronomy kalt «ERG» heretter er på ingen måte en hyllest ene og alene til Michelin- restauranter, hvite duker og høye glass – selv om det også hører med i totalbildet. ERG er snarere en hyllest til lokal mat og lokale spesialiteter. En hyllest til en region som tar lokal matproduksjon på alvor gjennom hele verdikjeden. Det er en hyllest til bøndene og fiskerne, oppdretterne og mange produsenter som nennsomt tryller fram de lekreste råvarer i hver en krik og krok av Trøndelag – til det trønderske kokkelauget som vet å utnytte lokale råvarer av verdensklasse i sitt arbeid.

Hva er kriteriene for å få ERG-sertifisering?

Kriterier Producers = Matprodusenter og matforedlere

  • Produksjon og/eller foredling av råvarer eller produkt som bygger på lokale råvarer, matspesialiteter, mattradisjoner eller lokal identitet.
  • Oppdatert kunnskap hos ansatte i vår bedrift om Trøndelag om matregion • Viser fram vårt arbeid med matregionen på egne nettsider, i utsalg etc.
  • Promoterer ERG på egne nettsider, i utsalg etc.
  • Bidrar til månedlig synlighet i sosiale media hos ERG

Kriterier HOST = Reiselivsaktører:

  • Promotere ERG på egne nettsider og på menyer
  • Trene personalet på hvorfor vi er Europeisk matregion
  • Minimum 30% av det som serveres av mat og drikke skal baseres på lokale råvarer foredlet eller produsert lokalt i Trøndelag
  • Egen ERG rett på menyen som er basert på lokale råvarer gjennom året
  • Månedlig synlighet i sosiale media Facebook og Instagram

Kriterier HOST & PRODUCER = Reiselivaktør og matprodusenter, matforedlere

  • Produksjon og/eller foredling av råvarer eller produkt som bygger på lokale råvarer, matspesialiteter, mattradisjoner eller lokal identitet.
  • Minimum 30% av det som serveres av mat og drikke skal baseres på lokale råvarer foredlet eller produsert lokalt i Trøndelag
  • Egen ERG rett på menyen som er basert på lokale råvarer gjennom året
  • Oppdatert kunnskap hos ansatte i vår bedrift om Trøndelag om matregion
  • Viser fram vårt arbeid med matregionen på egne nettsider, i utsalg etc.
  • Promoterer ERG på egne nettsider, i utsalg etc.
  • Bidrar til månedlig synlighet i sosiale media hos ERG

Presisering av kriterier – hva menes med 30% av mat og drikke skal baseres på lokale råvare foredlet eller produsert i Trøndelag.

  • 30% av det som er hovedingredienser i servering av mat og drikke skal være foredlet eller produsert lokalt i Trøndelag eller hver 3 rett på menyen skal være tilberedet med produsert eller foredlet mat fra Trøndelag. 
  • Minimum 30% av Hovedingrediensene som brukes på menyen skal være mat og drikke som er foredlet og/eller produsert i Trøndelag.

Vedrørende egen ERG rett på menyen som er basert på lokale råvarer, trenger ikke dette være samme rett gjennomgående for året men kan endres av sesong og/eller råvaretilgang. Dokumentasjon ved tvilstilfeller blir å sende inn sine menyer til ERG sertifisering komiteen som består av NHO Reiseliv, destinasjonsselskap og kokkefaglig ekspertise.