Slik blir jobben “toppidrett”
God prestasjonskultur i toppidrett kan overføres til arbeidslivet. Det mener generalsekretær i Norges Friidrettsforbund, Kjetil Hildeskor.
Denne uken deltok neste års arrangør av NM i Friidrett på frokostmøte i næringsforeningen. I 2022 skal nemlig Stjørdal være vertskap for utøvere som Karsten Warholm og brødrene Ingebrigtsen. Et slikt arrangement får store betydninger for næringsaktører i regionen. Generalsekretær Kjetil Hildeskor i Norges Friidrettsforbund kom til Scandic Hell for å snakke om prestasjonskultur. Hildeskor mener helt klart at toppidrett har overføringsverdi til arbeidslivet.
– Det er viktig med klare mål basert på kunnskap. Du må ha indre motivasjon og glede med det du holder på med. Det er større sjans for å bli bedre om en stiller krav til seg selv som leder før du stiller krav til medarbeiderne, sier Hildeskor.
Nøkkelen til suksess
Han sier at nøkkelen til suksess for “Team Warholm” og “Team Ingebrigstensen” har flere fellestrekk. Utøverne har team rundt seg som er utviklingsorientert. De tørr å finne på litt spennende nye ting i treningsveien og tenker litt annerledes. Det de gjør er basert på kunnskap og erfaring.
– Dette er team med klare mål og planer. Hver eneste dag teller. De har apparat, familie og gode relasjoner rundt seg som er med på å løfte den samme målsettingen, sier Hildeskor.
Øye for detaljer
Øye for detaljer og evnen til å stå i konflikter er andre faktorer som Hildeskor trekker frem.
– Leif Olav Alnes er en kunnskapsprofessor, sammen med Karsten Warholm bryter de hele tiden nye barrierer, men alt de gjør er basert på kunnskap og erfaring. For team Ingebrigtsen ser vi en familie der alle er med på å bygge laget, det gir en harmoni i satsingen. Slike detaljer gir suksess, og dette har nok overføringsverdi til arbeidslivet, sier han.
- Se presentasjonen som ble holdt på frokostmøtet her: Hvordan skapes god prestasjonskultur
- Sjekk ut Stjørdal NMs nettside her
Ringvirkninger for næringslivet
Leder i NM-komiteen Katarina Sederholm Hoff, gleder seg til NM i Stjørdal.
– Vi snakker om 2000 overnattingsdøgn i regionen. Et forsiktig anslag tilsier at det legges igjen minst 17 millioner kroner i innkjøp, investeringer, reklame og handel som følge av friidretts-NM, sier hun.