Kompensasjonsordning for Meråker
Meråker kommune har mottatt nye kr 332.000,- fra Kommunal og Distriktsdepartementet (KDD) i 6. tildelingsrunde av kompensasjonsmidler for lokalt næringsliv.
Denne tilskuddsrunden skal kompensere for negative effekter av smitteverntiltak med bakgrunn i covid-19 som ble innført i midten av desember 2021. Disse kommunale tilskuddsmidlene kommer i tillegg til de nasjonale ordningene.
- Søknadsfrist: 14.februar 2022
- Kontaktperson Egil Rønnekleiv, Meråker kommune, egil.ronnekleiv@meraker.kommune.no, 9088 3223
- Søknad fylles ut og sendes via Regionalforvaltning. For mer informasjon om utfylling av søknaden, se: www.regionalforvaltning.no
- Gå til Meråker kommunes nettsider
Hvem kan søke?
- Lokale bedrifter som har vært rammet av smitteverntiltak eller nedstengning med tilhørende økte kostnader, tap av omsetning eller risiko for å miste viktig arbeidskraft. Serveringsbransjen, overnattingsvirksomheter og reisearrangører vil bli prioritert ved tildeling av midler.
- Kostnader og tap må være knyttet til driften i november og desember 2021.
- Virksomheten må være lokalisert i Meråker kommune og ha minst én registrert ansatt.
- Virksomheter som er under konkursbehandling eller under avvikling kan ikke motta støtte.
Hva legges til grunn i vurderingen:
- Bransjetilknytning.
- Dokumentert tap av omsetning.
- Dokumentert kostnadsøkning knyttet til covid-pandemien.
- Dokumentert tap av varer/ avbestillinger o.l.
- Dokumentert tap i form av avlyste arrangement.
Beregning av tilskudd til den enkelte bedrift gjøres på bakgrunn av de dokumenterte opplysningene som kommer fram i søknaden
Krav til søknad:
Søknad fylles ut og sendes via Regionalforvaltning. For mer informasjon om utfylling av søknaden, se: www.regionalforvaltning.no
Følgende opplysninger må oppgis:
- Kort beskrivelse av tapt inntekt eller økte kostnader i november/ desember som følge av avbestillinger, avlysninger, økte kostnader til smitteverntiltak osv.
- Bransjetilknytning.
- Dokumentert tap av omsetning.
- Dokumentert kostnadsøkning knyttet til covid-pandemien.
- Tidligere mottatt offentlig støtte som følge av covid-pandemien.
- Dokumentasjonen kan lastes opp som vedlegg til søknaden i regionalforvaltning.no
- Minstekrav til vedlagt dokumentasjon:
- Kort beskrivelse av tapt inntekt eller økte kostnader i november/ desember som følge av avbestillinger, avlysninger, økte kostnader til smitteverntiltak osv.
- Detaljert resultatregnskap for november og desember 2021
- Detaljert resultatregnskap for november og desember 2019
Søknadsfrist og behandlingstid:
Søknadsfrist er 14.februar 2021. Søknader vil deretter bli behandlet samlet innen en behandlingstid på 2 uker, og utbetales deretter så snart det er praktisk mulig.
Støtten gis etter reglene for offentlig støtte i den nasjonalt notifiserte ordningen.