LEVERER HJEM TIL KUNDEN

Lokale bedrifter gjør det de kan for å opprettholde salg. Enkelte bedrifter opplever økt salg. Rågo på Frosta har et mersalg til tross for stengt kommunegrense.

Stolt Bryggeri er godt fornøyd med Stjørdal kommune som iverksetter tiltak slik at at Mikael Slettedal kan levere varer på døra til sine kunder.

Strenge tiltak har gjort at bedriften kan fortsette å levere matkasser fra Trondheims kjøkkenhage til kunder i Trøndelag. Fredag åpnet kommunegrensa igjen, men frostingene har klart å forsyne markedet med lokale grønnsaker takket være gode og strenge tiltak.

LØSNINGSORIENTERT KOMMUNEPOLITIKK

Stjørdal kommune har fått ros fra flere hold på grunn av tiltak som iverksettes. Stolt Bryggeri takker rask saksbehandling i Stjørdal kommune. Nå kan han levere sine varer på hjemadressen til sine kunder.

-For meg er dette helt fantastisk. Først og fremst skaper dette en følelse av at det er aktivitet og at jeg kan holde salget i gang. Stjørdal kommune er helt i teten når det kommer til tiltak og det å være løsningsorientert med tanke på den situasjonen vi tår i nå, sier Mikael Slettedal i Stolt Bryggeri.

STRENGE TILTAK, ØKT SALG

Strenge tiltak gjør det mulig å levere matkasser til kundene.

-Frosta kommune har vært stengt i 3 uker, men vi klarer å opprettholde drift og leverer ut varer til 1800 kunder i Trøndelag. Den siste tiden har vi fått en liten økning i antall kunder som ønsker kortreist mat fra Trondheims kjøkkenhage levert rett hjem, sier Gustav Myraune i Rågo.

Bedriften har laget en «korridor» for sjåførene som skal levere varer til kundene.

– Sjåførene går ikke ut av bilen. De kjører rett hit og vi fyller opp med matkasser som kjøres tilbake til byen for utlevering og det har fungert godt, sier Myraune.

Vanligvis ringer sjåførene på døra når kassene skal leveres, nå settes kassene utenfor og kundene får en sms om at varene er levert.

-Vi har nok fått en liten økning fordi folk er mer hjemme og flere ønsker heller ikke å dra ut for å handle, sier han.