3 STEG TIL VÅRRENGJØRING PÅ NETT

Rydd opp i bedriftens nettside og sosiale medier(SoMe). Her er noen enkle tiltak som kan få den digitale markedsføringen din til å spire på nett.

 

Rydd opp på nettside og bedriftens sosiale medier. Før du starter annonseringen, bør du «vaske» plattformene dine. Hva møter gjesten din ved ankomst på landingssiden?

Markedsføring er en profesjon, og det kan være lurt å hente inn ekspertise til å bistå mye av arbeidet. Likevel er det en del tiltak du kan gjøre selv.  I den situasjonen vi står i nå, er det mange bedrifter som kan bruke tiden lurt ved å ta en grundig vask på sine nettsider og sosiale plattformer. Her er noen tips til hva du kan gjøre.

1: INNHOLD ER VIKTIG

Det er derfor lurt å bruke tid på å skrive, lage godt og relevant innhold. Veldig mange bruker alt for liten tid til dette. Tenk gjennom hvilke søkeord som er viktige for deg og din virksomhet. Bruk disse i teksten. Det du publiserer må ha en verdi for målgruppen din. Video og gode bilder er virkningsfullt, men husk også å jobbe med teksten. Unngå bruk av vanskelige ord og uttrykk, og let etter gode søkeord som folk gjerne bruker når de googler. Vær enkel i språket og unngå at innholdet ditt ser ut som en annonse. Bruk tid på å lage bildebeskrivelser. Husk at produktet ditt er grunnmuren, nettsiden er boligen din og SoMe er vinduene som gir innsyn og trigger gjesten til å banke på døra. Du er også et digitalt vertskap, og innholdet bør stå til det bedriften din står for. Prøv å skap en dialog med gjestene dine på nett.

Behov for kompetansehevende tiltak? Les om BIO-ordningen her.

2: STILL DEG SELV GODE SPØRSMÅL

Vær målrettet. På Trøndelag reiselivs bransjenett kan du lese om Strategisk kompass, og hvordan du kan målrette produktene dine. Se lenke lenger ned i artikkelen.

Gå  gjennom plattformene dine. Prøv å sette deg inn i hvilke behov din kunde eller gjest har. Oppfyller du disse behovene på nett? Vet du hvilke verdier bedriften din står for, og er du tydelig på hvilke produkter du selger? Vet du hvem din drømmekunde eller gjest er? Dette er spørsmål det er lurt å tenke over når du rydder opp på siden din. Klarer du å være tydelig, er det lettere å treffe den riktige kunden. Målet er salg, og du skal nå de kundene som kjøper. Kunden din er først og fremst ute etter å løse sitt eget problem, kan du fikse det? Det er også viktig å tenke over hvordan du fremstår. Er du ekte og ærlig i uttrykket ditt? Klarer du å svar på dette, er det lettere å lage innhold som treffer på nett. Det er viktig å tenke målrettet. Når du vet hvem du snakker til, så snakker du også bedre.

Jobber du i besøksnæringen? Strategisk kompass er et verktøy som kan hjelpe deg å finne hvem som er din drømmekunde og hvordan du bør snakke til dem i markedsføringen. Gå til Trøndelag reiselivs bransjenett og les mer om personas. Dette verktøyet kan også overføres til andre bransjer.

3. RYDD ROM FOR ROM

Rydding kan være kjedelig, men mest sannsynlig har du lastet ned mange av appene du bruker til din telefon eller nettbrett. Har du litt tid til overs, kan du sitte på telefonen eller Ipaden og rydde på SoMe. PS: Husk også å invitere de som har likt innleggende dine til å like siden din.

Er det lenge siden du ryddet på plattformene dine? Gå gjennom både nettsiden og sosiale medier. Du kan helt sikkert rydde vekk en del gammelt innhold og delinger på siden din som for eksempel arrangementer som er ferdige og lenker som har gått ut på dato. Kanskje dukker det opp noen godsaker du hadde glemt at du hadde? Disse kan gjerne deles på nytt med eller uten oppdatering. Når du rydder, dukker det ofte opp plass til nye idéer. Hvordan kan du få idéene til å blomstre? Vær ærlig med deg selv og bedriften, trenger du hjelp til å være oppdatert på nett?

KONTAKT NÆRINGSFORENINGEN:

Send oss gjerne tips på gode tiltak, som vi kan dele med våre medlemsbedrifter.

Gode tips sendes til  post@nivr.no

-Vi ønsker å bistå våre medlemmer som best vi kan i denne krevende perioden vi nå går inn i. Har dere spørsmål eller behov for en prat, må dere ikke nøle med å kontakte oss, sier Uthus.

NiV ønsker å stå sammen med dere i denne krisen!

Se kontaktinformasjon til oss alle her

Gratis juridisk rådgiving til medlemmer