Import: Strategi løste utfordringer
For Gytis Autek har god strategi vært avgjørende under pandemien. Dette er grepene selskapet har tatt i en krevende tid med import av varer fra hele verden.
Gytis Autek er medlemsbedrift i Næringsforeningen i Værnesregionen. Fra sine relativt nye lokaler på Gjeving, har den bilfaglige nettbutikken rustet seg for å håndtere veksten de har opplevd de siste årene. Deler av lageret er automatisert, men ytterligere automatisering planlegges. Bedriften selger biltilbehør, og er avhengig av å ha varer på lager. Varene importeres fra utlandet, noe som har gitt utfordringer under pandemien.
La strategi for import
-Pandemien har vist hvor sårbar du fort blir, for oss har det vært utfordrende med tanke på at vi har utenlandske leverandører fra hele verden. Vi la om strategien raskt, forteller Rakauskas.
De tidlige grepene førte til at bedriften fortsatte å øke salget. Med produkter på lokalt lager, har de også klart å levere produkter til kundene sine.
Informerte med ukentlige brev
Ukentlige brev til leverandørene med informasjon om at det sto bra til i Norge, at selskapet hadde reserver og at virksomheten gikk omtrent som normalt ble løsningen. Tilbake fikk Gytis svar fra hele verden som gjorde at han fort kunne kartlegge hvilke leverandører som var operative. Han fikk god oversikt over utviklingen ellers i verden, og justerte driften etter verdensbildet.
-Polen var nedstengt, men kom seg raskt opp. Tyskland sliter fortsatt. Det var turbulent i starten og vi visste lite om hvordan situasjonen ville utvikle seg. Men på grunn av informasjonen vi sendte om oss, fikk vi gode svar tilbake. Vi forsto at Russland åpnet, at Tyrkia var åpent og at Kina kom til å åpne, forteller han.
Godt bilmarked
Etter en tøff start med nedstenging og usikkerhet, klarte selskapet å finne en balanse mellom levering og transport av varer. Bilmarkedet i Norge ha vært ekstremt stigende. Bransjen har vært heldig.
-Vi selger varer til både bruktbil og nybil, og har en økning i salget for 6. året på rad. For å kunne serve markedet, har det vært helt avgjørende å kjenne til situasjonen for våre leverandører verden over. Vi har måttet vite hvor vi kan få tak i varer, forteller Rakauskas.
Stort informasjonsbehov
Gytis holder fortsatt på å investere og automatisere lageret. Gründeren er glad for at selskapet tok strategiske valg tidlig, slik at de har kunnet holde hjulene i gang og ikke gå tom for varer. Han skulle gjerne sett at det kom mer tydelig informasjon fra myndighetene om Covid-19.
-Takket være næringsforeningen har jeg følt at jeg er en del av et felleskap og et næringsmiljø i regionen. Spesielt under Covid-19 har det vært godt å vite at jeg ikke står alene, at jeg bare kan ta en telefon eller sende e-post om jeg trenger bistand. Jeg har fått god informasjon og tilbud om praktiske webinarer. Det har vært viktig for meg både som forretningsmann og for bedriften, forteller han.
Større lagerbeholdning
Det siste året har påvirket mye. Gytis tror blant annet at mange går litt mer tilbake il å ha større lagerbeholdning enn før pandemien.
– Situasjonen har vist oss betydningen av å ha varer på lager, sier han.
Gytis har hele veien hatt en bevisst strategi om å ikke legge seg i priskrig, men heller konsentrere seg om å levere, og ha en god kommunikasjon med kunden gjennom hele kundereisen.
-For oss er det viktig at kunden skal føle seg trygg, han skal vite at varen er på lager her hos oss, sier han.