Slik kan bedrifter gi til TV-aksjonen
Barn, ikke brud. TV-aksjonen går av stabelen 24.oktober og går til Plans arbeid for å bekjempe barneekteskap i fem land.
– Vi er utrolig glade og takknemlige for at Norges største dugnad skal handle om kampen mot barneekteskap. Dette er en av vår tids viktigste jentesaker og et av de verste overgrepene mot jenter globalt, sier Kari Helene Partapuoli, generalsekretær i Plan International Norge.
Under aksjonsnavnet “Barn, ikke brud” ønsker Plan å nå ut til tre millioner mennesker for å få slutt på barneekteskap i de landene der problemet er størst: Bangladesh, Nepal, Mali, Niger og Malawi.
– Med inntektene fra årets TV-aksjon skal vi styrke, beskytte og utdanne jenter for å unngå at de blir gift som barn. Dette er spesielt viktig i en tid hvor koronakrisen har svekket jenters rettigheter ytterligere. Vi skal støtte jenter som har giftet seg og blitt mødre i ung alder, samt skape nye muligheter for jenter som har kommet seg ut av ekteskap og står på bar bakke, sier Partapuoli.
Flere tusen bedrifter velger hvert år å gi et bidrag til TV-aksjonen. Mange velger også å knytte bidraget opp mot engasjement internt i bedriften, eller eksternt ut mot kunder og samarbeidspartnere.