Dette sier bedriftene om drivstoffprisen

Her kan du se resultatene fra vår drivstoffkartlegging. Hvordan påvirker høye priser bedriftene?

65 bedrifter har svart på vår kartlegging om økte drivstoffavgifter, nær 40 % av bedriftene har tilhold i Stjørdal. De økte drivstoffavgiftene har stor betydning for veldig mange bedrifter, og i verste fall fører vedvarende høye priser til frykt for konkurs, permitteringer og kanselleringer av oppdrag. Du kan gå til grafikk og skrolle deg gjennom spørsmålene i knappen ovenfor. Vi har trukket ut bedriftenes kommentarer og lagt de inn i artikkelen. 

Dette ønsker bedriftene

Bedriftene som har besvart undersøkelsen har lagt inn kommentarer:

  • Unngå økt kostnader til våre kunder der i form av høye drivstoffpriser.​
  • Argumentere for kutt i avgifter i en periode​
  • Det er å snakke fornuft til våre politikere på stortinget.​
  • Informere om konsekvenser i næringslivet til myndigheter som kan gjøre noe med prisen og eventuelt tilskudd til de som kjøper/bruker drivstoffet. Viktig at økt pris blir stoppet i første ledd i verdikjeden og ikke følger med helt til forbruker skal betale varen.​
  • Jobbe opp mot myndighetene for reduserer avgifter​
  • Presse på sentalmakta om å sette avgiftene ned​
  • Påvirke myndighetene til å sette ned avgiftene på drivstoff​
  • Bidra til rask midlertidig reduksjon av avgifter. Vi klarer ikke å øke våre priser videre på 1 til 2 år pga langsiktige kontrakter. ​
  • Kostnadene til diesel kommer oppe på allerede fryktelige prisøkninger på alle våre innsatsfaktorer. Rør, betong, asfalt, isolasjon, stål etc. En perfekt storm som kommer til å ha store og dramatiske konsekvenser for alle i bygg og anlegg dessverre​
  • Synliggjøres at det er et problem for oss som bor på utkantene å må ty til transport for å mobilisere
  • Akselerer det grønne skiftet og påvirkning til at det blir en raskere utfasing av bruk av fossilt drivstoff i henhold til klimamålene til fylket i 2030 hvor vi ligger langt bak pr i dag. Påvirke politikere til å få på plass differansekontrakter på nullutslipp energibærerer, og også øke Enova støtteandelen.​
  • Formidle et felles budskap fra medlemsbedrifter om at dette skaper problemer, for det er vel strengt tatt kun Equinor som tjener på dette​
  • Forklare politikere i Oslo at Norge er så mye mere enn det sentrale østlandet!!
  • Være vår stemme utad for medlemmene og kanskje bli hørt av beslutningstakere.​
  • Påvirke myndighetene til å redusere avgift på drivstoff og endre satsene for skattefri kjøregodtgjørelse​
  • Sikre rammebetingelser som gir bedriftene forutsigbarhet for fortsatt drift.
  • jobbe mot myndighetene for å få satt ned avgiftene slik at vi kan opprettholde en lavere transportkostnad og ikke minst sikre våre ansatte
  • Presse på mot regjeringen, slik at bedrifter får støtte. Dette gjelder i særtransportnæringen.​
  • Legge press på myndighetene om alvoret i situasjonen​
  • Litt usikker på om dere får gjort noe med prisen? Men rapporter gjerne inn at jeg velger å legge ned pga dieselprisen og bom prisene​
  • Legge press på offentlige myndigheter. Kutt i avgifter eller mva-kompensasjon på fakturering av relevante tjenester.

Har sendt uttalelse

NiV og NiT er en del av Næringsalliansen for Trøndelag som samler nærmere 5.000 trønderske bedrifter innenfor alle bransjer. På vegne av bedriftene og deres ansatte, krever Næringsalliansen for Trøndelag at Stortinget bruker deler av de kriseskapte statlige merinntekter til å sikre tusenvis av norske arbeidsplasser.  Sverige har allerede kuttet i statlige avgifter på drivstoff, det må også den norske staten gjøre

​Les hele leserinnlegget her: Leserinnlegg NAT reduksjon drivstoffavgifter

  • Lastebileiere taper penger på å levere varer samfunnet trenger for å holde hjulene i gang​
  • For sjøtransporten har drivstoffkostnadene økt med mer enn 50 prosent​
  • Maskinentreprenører og transportleverandører har i stor grad faste priser i allerede inngåtte kontrakter som ikke kan justeres som følge av økte drivstoffkostnader​
  • Trønderske bedrifter merker allerede at prisen på nye transportoppdrag og råvarekostnader har gått kraftig opp. På toppen kommer strømpris høyere enn normalt og utsiktene til et krevende lønnsoppgjør​