Julemøte på Frosta

1.desember arrangerte vi julefrokost på Frosta. Se presentasjoner og innspill som kom på møtet her.

  • Når: 1. desember kl. 08:00 – 10:00
  • Hvor: «Vårres Cafe» på Coop Extra Frosta 
  • Presentasjon fra møtet: Frostatinget næringslivet

Agenda

  • Velkommen og nytt fra NiV Frosta
  • Informasjon v/Frosta kommune
    • Status Frostavegen, fylkesveg 753
    • Næringsareal og tilrettelegging, en felles målsetting!
  • Frostaprosjektet v/prosjektleder Astrid Skogseth
    • Hvilke næringspotensialer representerer dette, og hvordan kan bedriftene ta del i prosjektet
  • Åpen dialog

Innspill som kom frem i workshopen:

Diskusjon og innspill fra næringslivet – Næringsforeningen i Værnes regionen Frosta 1. desember 2022

1. Hvordan skal Magnus Lagabøtes landslov markeres og feires i juni 2024?

  • Må løftes på høyt nok nivå fra dag 1 – hvis vi mener noe med dette. Løft det nasjonalt, det er grunnleggende skal vi få til noe av dette
  • Må tørre å tenke stort fra start – involvere de rette
  • Bygge opp, ringvirkninger skaper lokal identitet, omdømme m.m.
  • Få med de rette personene i jubileet, seminar om det som skjedde
  • Informasjon om hvem Magnus Lagabøte var.
  • Involvere næringslivet ut over Frosta (regionen)
  • Fokus på demokratiets verdier
  • Spel og aktiviteter, marked a la Farmen
  • Mulighet til å komme sjø-veien
  • En egen sang/dans a la «bli med dansen»
  • TV-reklame (reklamevideo som viser mangfoldet i næringa på Frosta, ikke bare landbruk)
  • Kobling historie og mat
  • Spel
  • Stor ramme – plass for mange små.

Hver enkelt aktør – hva kan du/dere bidra med?

  • Starter med rett – hvorfor startet det med Frosta? Hva har vi nå? Grunnlaget ligger der, må være hovedbudskapet. Hva er utfordringene i dag?
  • Hvordan gjøre arrangementet relevant inn i framtida? Bør gi varig verdi. F.eks. – skape entusiasme inn i framtida. Hvilken betydning har engasjementet fram i tid?
  • Deling av kunnskap = felles vekst!
  • Båt
  • Veg
  • Næringsareal
  • Vi må være med! Ligge i forkant og legge til rette
  • Komprimer feiringen – skikkelig fest i stedet for mange små arrangement gjennom året
  • Vi må ha skikkelige artister og god mat
  • Klarer vi å involvere nok til å fortelle historien
  • Så et frø til NRK
  • Gjenskape tinget – involvere barna – filmatisering
  • Næringsforeningen og prosjektgruppa bør holde trøkket oppe!

2. Hvordan kan næringslivet markere jubileet resten av året i 2024?

  • Bruk logo, være med og reklamere gjennom egne arrangement/egen bedrift/egne produkt
  • Få ut noe som bedriftene kan bruke sil markedsføring av både bedrift og jubileet
  • Bygge en rekke arrangement i forkant, lik Frostadan (samarbeid med Frostadan?)
  • Næringslivet inviteres til jubileumsfest
  • Det er anledning
  • Vi må utfordre hver enkelt aktør
  • Matfestival-gjengen må med

3. På hvilken måte kan vi etablere et Frostatings-laug for å løfte fram Frosta

  • Ambassadører, ambassadørklasse som fortsetter i årene etterpå
  • Frostambassadører (bedrifter)
  • Lauget

4. Hvordan skal Frosta være en del av nasjonaljubileet fram mot og i 2030?

  • Få fram historien om at det ble bestemt på Frosta at kongen kunne drepes. Ta vare på vår plass i historien
  • Involvere media – NRK
  • Frosta inviterer norsk næringsliv til seminar (1-dag). Galla i Magnushallen
  • Bedriftsbesøk – det går an å drive stort i en liten kommune
  • Idé: felles satsing – skap stå FROSTA størst på all emballasje og alt som lages/produseres på Frosta
  • Dra rundt og snakke med hver enkelt bedrift – for å dra med aktører
  • Ta vår plass i forhold til Nasjonaljubileet
  • Få fram budskap i god tid, så vi blir likeverdige med Stiklestad
  • Historien blir bygd av næringslivet, jfr. Wiken Østre
  • Flere har brukt Frastøting
  • Bruke historien både for å fremme næringsliv og reiseliv

5. Hva skal være innholdet i et formidlingssenter?

  • Historie og demokrati – et senter der din mening teller
  • Café, overnatting, utstilling. Målgruppe fra barn til voksne
  • Seminar, møtelokaler
  • Visualisering av hva som finnes på Frosta – digitalt
  • Bygg solid, enkelt, vedlikeholdsfritt – som ikke krever så mye vedlikehold.
  • Viser historikk og hva som skjedde
  • Ta i bruk teknologi for å visualisere hvordan det var den gangen

Del den IDEEN som er den viktigste, morsomste, mest geniale, gir mest oppmerksomhet, mest for pengene…

  • Frosta er sentrum! Ikke nødvendigvis Stjørdal…
  • Logoen til prosjektet er viktig – hvordan bruke den i næringslivet
  • Få hit de store kanonene – bli mer ambisiøse
  • Vi vet veldig lite om prosjektet
  • Matproduksjonen er like viktig som vi tror den er
  • Bruk historien til å lage nye historier om egne produkt
  • Sanitetsforeningen er viktig