Julemøte på Frosta
1.desember arrangerte vi julefrokost på Frosta. Se presentasjoner og innspill som kom på møtet her.
- Når: 1. desember kl. 08:00 – 10:00
- Hvor: «Vårres Cafe» på Coop Extra Frosta
- Presentasjon fra møtet: Frostatinget næringslivet
Agenda
- Velkommen og nytt fra NiV Frosta
- Informasjon v/Frosta kommune
- Status Frostavegen, fylkesveg 753
- Næringsareal og tilrettelegging, en felles målsetting!
- Frostaprosjektet v/prosjektleder Astrid Skogseth
- Hvilke næringspotensialer representerer dette, og hvordan kan bedriftene ta del i prosjektet
- Åpen dialog
Innspill som kom frem i workshopen:
Diskusjon og innspill fra næringslivet – Næringsforeningen i Værnes regionen Frosta 1. desember 2022
1. Hvordan skal Magnus Lagabøtes landslov markeres og feires i juni 2024?
- Må løftes på høyt nok nivå fra dag 1 – hvis vi mener noe med dette. Løft det nasjonalt, det er grunnleggende skal vi få til noe av dette
- Må tørre å tenke stort fra start – involvere de rette
- Bygge opp, ringvirkninger skaper lokal identitet, omdømme m.m.
- Få med de rette personene i jubileet, seminar om det som skjedde
- Informasjon om hvem Magnus Lagabøte var.
- Involvere næringslivet ut over Frosta (regionen)
- Fokus på demokratiets verdier
- Spel og aktiviteter, marked a la Farmen
- Mulighet til å komme sjø-veien
- En egen sang/dans a la «bli med dansen»
- TV-reklame (reklamevideo som viser mangfoldet i næringa på Frosta, ikke bare landbruk)
- Kobling historie og mat
- Spel
- Stor ramme – plass for mange små.
Hver enkelt aktør – hva kan du/dere bidra med?
- Starter med rett – hvorfor startet det med Frosta? Hva har vi nå? Grunnlaget ligger der, må være hovedbudskapet. Hva er utfordringene i dag?
- Hvordan gjøre arrangementet relevant inn i framtida? Bør gi varig verdi. F.eks. – skape entusiasme inn i framtida. Hvilken betydning har engasjementet fram i tid?
- Deling av kunnskap = felles vekst!
- Båt
- Veg
- Næringsareal
- Vi må være med! Ligge i forkant og legge til rette
- Komprimer feiringen – skikkelig fest i stedet for mange små arrangement gjennom året
- Vi må ha skikkelige artister og god mat
- Klarer vi å involvere nok til å fortelle historien
- Så et frø til NRK
- Gjenskape tinget – involvere barna – filmatisering
- Næringsforeningen og prosjektgruppa bør holde trøkket oppe!
2. Hvordan kan næringslivet markere jubileet resten av året i 2024?
- Bruk logo, være med og reklamere gjennom egne arrangement/egen bedrift/egne produkt
- Få ut noe som bedriftene kan bruke sil markedsføring av både bedrift og jubileet
- Bygge en rekke arrangement i forkant, lik Frostadan (samarbeid med Frostadan?)
- Næringslivet inviteres til jubileumsfest
- Det er anledning
- Vi må utfordre hver enkelt aktør
- Matfestival-gjengen må med
3. På hvilken måte kan vi etablere et Frostatings-laug for å løfte fram Frosta
- Ambassadører, ambassadørklasse som fortsetter i årene etterpå
- Frostambassadører (bedrifter)
- Lauget
4. Hvordan skal Frosta være en del av nasjonaljubileet fram mot og i 2030?
- Få fram historien om at det ble bestemt på Frosta at kongen kunne drepes. Ta vare på vår plass i historien
- Involvere media – NRK
- Frosta inviterer norsk næringsliv til seminar (1-dag). Galla i Magnushallen
- Bedriftsbesøk – det går an å drive stort i en liten kommune
- Idé: felles satsing – skap stå FROSTA størst på all emballasje og alt som lages/produseres på Frosta
- Dra rundt og snakke med hver enkelt bedrift – for å dra med aktører
- Ta vår plass i forhold til Nasjonaljubileet
- Få fram budskap i god tid, så vi blir likeverdige med Stiklestad
- Historien blir bygd av næringslivet, jfr. Wiken Østre
- Flere har brukt Frastøting
- Bruke historien både for å fremme næringsliv og reiseliv
5. Hva skal være innholdet i et formidlingssenter?
- Historie og demokrati – et senter der din mening teller
- Café, overnatting, utstilling. Målgruppe fra barn til voksne
- Seminar, møtelokaler
- Visualisering av hva som finnes på Frosta – digitalt
- Bygg solid, enkelt, vedlikeholdsfritt – som ikke krever så mye vedlikehold.
- Viser historikk og hva som skjedde
- Ta i bruk teknologi for å visualisere hvordan det var den gangen
Del den IDEEN som er den viktigste, morsomste, mest geniale, gir mest oppmerksomhet, mest for pengene…
- Frosta er sentrum! Ikke nødvendigvis Stjørdal…
- Logoen til prosjektet er viktig – hvordan bruke den i næringslivet
- Få hit de store kanonene – bli mer ambisiøse
- Vi vet veldig lite om prosjektet
- Matproduksjonen er like viktig som vi tror den er
- Bruk historien til å lage nye historier om egne produkt
- Sanitetsforeningen er viktig