FROSTAKONFERANSEN 2025

SMAKEN AV TRØNDELAG I VERDEN
Trøndersk mat er i verdensklasse, samtidig eksporterer vi mindre matvarer ut til verden enn de andre fylkene. I 20 år har vi hatt en stor matsatsing i Trøndelag, og kommuner, fylker og forsvaret har et større ønske om å handle norske produkter for å styrke beredskapen.
Det er store muligheter for økt verdiskapning og vekst for trøndersk mat, og kanskje finnes det et marked for trønderske produkter ute i verden?
Årets konferanse skal sette søkelyset på akkurat dette.
Foreløpig program
Dørene åpner kl 09.00 for kaffe og mingling
Konferansier: Marit Jørpeland
Velkommen v/ Frode Revhaug, ordfører Frosta kommune
Hovedinnlegg om verdensbildet v/Ole Erik Almlid, adm.dir i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO)
Ole Erik drar oss gjennom det internasjonale bildet. Vi ser en uroligere verden og vi står midt i en handelskrig. Hvordan påvirker dette muligheten for trønderske matnæring, og hvordan sikrer vi økte inntekter til landet fra flere næringer?
Beredskapstenking i en ny sikkerhetspolitisk situasjon v/Bjørn Arild Gram, tidligere forsvarsminister og 1.nestleder i Sp
Vår tidligere forsvarsminister la fram et stort forsvarsløft for Norge. Hvilke utfordringer møter det norske samfunnet nå når det må tenkes beredskap i alle sektorer? Hva betyr dette for matverdikjeden?
Trøndersk mat over 20 år v/Aslaug Rustad, avtroppende daglig leder, samt Brit Melting, kommende daglig leder i Oi! Trøndersk mat og drikke
Aslaug og Brit har fulgt trøndersk matsatsning tett, hva har vi klart og hvilke varige verdier er skapt for trøndersk mat og drikke? Etter 20 år med satsning på Trøndersk mat og drikke må vi kunne vise til resultater. Har satsningen fungert? Vi hører fra de som har ledet an i arbeidet med trøndersk mat og drikke.
Sparebank1 Midt-Norge følger utviklingen i næringene i Trøndelag v/Ingunn Figenschou Eggen, regionbanksjef næringslivSpareBank 1 SMN
SMN ser økonomisk utvikling over tid for aktørene i matverdikjeden. De er også en viktig partner for trønderske bedrifter innen matproduksjon og videreforedling, og har mye kunnskap å dele.
Er det mer satsing nå enn tidligere, og i så fall hvor i verdikjeden? Hvem gjør det bra? Hva bør Trøndelag satse videre på i matsektoren?
En gründer forteller v/Terje Viken, lokal investor
Terje startet sin reise som gartner på Frosta, og har satset og investert bredt i matverdikjeden. Vi får høre en suksesshistorie.
Fylkeskommunens rolle i økt trøndersk matproduksjon og forbruk v/Gunn Bratberg, prosjektleder Mære, Trøndelag Fylkeskommune
Ingen kriseplan er troverdig uten mat! Det er ikke nok å si at matsikkerhet er viktig. Noen må faktisk gjøre jobben med å være ute på kjøkkenene og inspirere, være i møter med grossistene og be dem ta inn flere produkter fra lokale produsenter og rigge produsenter for å levere det som det offentlige etterspør. Det må skje noe konkret, og det må skje på bakken, sier Gunn, som er prosjektleder i Grønt kompetansesenter i Trøndelag. Parallelt må man jobbe med politiske mål og utforming av anbud som muliggjør å handle mer lokalt.
Er det noen hindre for at det offentlige skal kunne kjøpe mer norsk mat? v/Arnhild Gjønnes, advokat innen næringsjus, NHO
Arnhild er den i Norge som kan mest om hvordan vi kan nå politiske mål gjennom offentlige innkjøp. Politikere har over mange år snakket varmt om å bruke innkjøpsmakta til det offentlige for å støtte opp om norske matvarer. Men, hvor stopper det opp?
Virkemidler for bedrifter som ønsker å satse v/Vigdis Harsvik, regiondirektør Innovasjon Norge Trøndelag
Hvilke muligheter finnes i verdensmarkedet for trøndersk mat og drikke, og hvilke virkemidler ligger nå klar til bruk gjennom eksportsatsingene?
Reisen til Frostachips v/Tommy Wikmark, daglig leder Frostachips
Frostachips har satset på nye markeder, og potetgull fra Frosta er nå å finne i flere land og butikker. Hvordan starter en eksportsatsning, og hva har Tommy å lære andre bedrifter som også ønsker å satse?
Analyse v/Christian Anton Smedshaug, daglig leder i utredningsarbeidet for landbruket i bedriften AgriAnalyse. Alle land har ansvar for å produsere mat til egen befolkning, og et tollvern gir beskyttelse og mulighet for nettopp det. Hvordan virker denne tollen, og hvilke hindringer kan denne gi for økt eksport av mat fra Norge?
Velkommen til Frostakonferansen 2025!

