DERFOR ER LOKAL HANDEL VIKTIG

Næringsforeningen ønsker et levende lokalsamfunn med åpne butikker. Ivaretar vi godt smittevett er det trygt å handle i nærbutikken.

LOKAL HANDEL: Gründer Brit Sjømo har bygd opp en lokal nisjebutikk -suksess med Brits Undertøysalong. Her sammen med Lindis Sørnes som har hatt krevende arbeidsdager for NAV. Denne ukens handelsmøte i Stjørdal sentrum bød på mange erfaringsutvekslinger fra den siste tida.

Det har vært og er fortsatt krevende tider i våre lokalsamfunn som er under gradvis gjenåpning. Lokal handel har gjort gode smitteverntiltak og tar gjerne mot kunder. Næringsforeningen i Værnesregionen (NiV) opplever et sterkt engasjement blant lokale næringsaktører. Denne uken møttes handelsnæringen hos Hell Catering i Stjørdal sentrum for å snakke om den krevende tida som har vært, som vi fortsatt står i og hvordan vi skal ta med oss dette inn i fremtiden. En god erfaringsutveksling og fellesskapsforståelse gir energi. Vi ønsker at våre dyktige og lokale handelsnæring skal stå løpet ut og oppfordrer alle til å benytte deres kompetanse og handle lokalt.

-Det er nå vi skal bruke de lokale faghandlene, det er ikke tida for å drive netthandel, sier daglig leder Jon Uthus i NiV.


HANDELSMØTE: NiV inviterte til lokalt handelsmøte i Stjørdal sentrum. Engasjementet var stort.

GODT NETTVETT

Netthandelen er i vekst og lokalbutikkene kjemper. Du skal ikke ta den lokale butikken din som en selvfølge, dersom handelen uteblir, må dørene stenges. Vi kaller det godt nettvett å tenke på din nærmeste aktør neste gang du skal handle en vare. Det er et bærekraftig valg å handle hos nærbutikken. Lokal handel er med på å styrke sosiale verdier, vi bevarer livskvaliteten i lokalsamfunnet, vi beholder tilgang til lokale ressurser, fasiliteter og fellesgoder. Gågata blir triveligere og mer levende med et blomstrende næringsliv.

 

SAVNER LIV I GÅGATA: Lokal handelsnæring samlet i gågata i Stjørdal.

Vi beholder lokal kontroll og engasjement og vi tar vare på arbeidsplasser lokalt. Et lokalsamfunn med lokale virksomheter er mer levende og attraktivt. Det bidrar også til bolyst. Velger vi å handle der kassaapparatene står, er vi med å bidra til økonomisk levedyktighet.

KREATIVE GRÜNDERE


LOKAL HANDEL PÅ AGENDAEN: Erfaringsutveksling på handelsmøte i Stjørdal sentrum.

Lokale butikker har arbeidsomme og kreative gründere som brenner for lokalsamfunnet sitt og verdiskaping lokalt. Det er disse bedriftene som gir ungdommen sine første sommerjobber. Lokal handel tilpasser seg og tenker kreativt for å være med på utviklingen. Den siste tiden har vi sett at krisetider skaper innovasjon. Butikkene våre ønsker å gi gode kundeopplevelser gjennom å tilpasse drift og service. Hjemleveringer, garnkiosk, klikk og hent er bare noen eksempler på tjenester som tilbys. Det tas i bruk digitale plattformer kreativt. Lokale nisjebutikker vil ikke kunne konkurrere på pris mot de store kjedene, men de blir små opplevelsestilbydere som beriker nærområdet. Lokale virksomheter gir noe ekstra som de store nettbutikkene aldri kan konkurrere mot, og det lille mellomlegget det koster, bør vi være villige til å betale. Hvem skal bidra med gevinst til det neste lotteriet eller sponse russebilen dersom lokale virksomheter blir borte? Hvem skal skape liv i gata dersom lokalene står tomme? Nisjebutikkene sitter med enorm kompetanse som de gjerne deler med sine kunder. Vi erfarer stadig nye og gode digitale løsninger, spesielt i den tiden vi nå står i, men digitale løsninger vil aldri kunne erstatte en virkelig opplevelse og et ekte kundemøte. Den digitale løsningen vil bare være en trigger. Dette er det mange av oss som kjenner ekstra godt på akkurat nå, vi lengter etter å løpe fritt og vi lengter etter å møte folk ansikt til ansikt, ikke gjennom en skjerm.

GODE VEILEDERE FOR HANDEL


ERFARINGER: Med god avstand og godt smittevett ble problemstillinger som berører den lokale handelsnæringen diskutert.

Lokale butikker følger gode smittevernveiledere, de gjør tilpassinger i butikken for at du som kunde skal kunne føle deg trygg. Lurer du på noe er det bare å spørre. Butikkansatte er der for din kundeopplevelse. Handelsnæringen i Stjørdal sentrum kan fortelle om kunder som er mer bevisste nå, mange synes det er urovekkende å se folketomme gater. De går på butikkene de ønsker skal overleve. Flere har bestilt varer over nettet fra lokale virksomheter som har slike tjenester eller har innført hjemleveringer, og stadig flere tar turen ut i gata nå som vi er i en gradvis gjenåpning av samfunnet. Folk virker å være flinke til å vise hensyn, de holder avstand og de tar forholdsreglene. Å dra på handletur er sosialt og vi lengter etter å være sosiale.

-Vi går mot en sommer der utenlandsreisene uteblir, det er tid for å unne seg noe her hjemme, handle lokale varer og tjenester, sier Jon Uthus.

NHO service og handel har nyttig informasjon.

KONTAKT NÆRINGSFORENINGEN:

Send oss gjerne tips på gode tiltak, som vi kan dele med våre medlemsbedrifter.

Gode tips sendes til  post@nivr.no

-Vi ønsker å bistå våre medlemmer som best vi kan i denne krevende perioden vi er i. Har dere spørsmål eller behov for en prat, må dere ikke nøle med å kontakte oss, sier Uthus.

NiV ønsker å stå sammen med dere i denne krisen!

Se kontaktinformasjon til oss alle her