Trygg julehandel med handlevett

Næringslivet tilpasser seg nye retningslinjer, men strekker seg også enda lenger, for at kundene skal oppleve en trygg, lokal julehandel.


LOKAL JULEHANDEL: Næringen gjør sitt aller beste med å følge gjeldende smittvernstiltak, og inviterer til trygg julehandel. Lokal handel styrker nærbutikken din. 

Det er høytid for julehandel. Vårt lokale næringsliv tilpasser seg nye retningslinjer, og strekker seg gjerne enda lenger for at deres kunder skal oppleve en trygg julehandel og trygge kjøp av tjenester. Næringsforeningen i Værnesregionen (NiV) opplever et sterkt engasjement blant våre lokale næringsaktører. Vi oppfordrer alle til å velge lokal handel når det er mulig.

-Vi går en annerledes, men trivelig juletid i møte. Handelsnæringen gleder seg, og jobber hardt for å tilby trygge opplevelser, sier daglig leder Jon Uthus i NiV.

Her er handlevettreglene for trygg julehandel 2020:

  1. Ta hensyn til gjeldende råd og retningslinjer
  2. Husk godt nettvett ved å foretrekke lokal handel
  3. Spre handelen, ikke smitten
  4. Bidra til lokal verdiskaping gjennom gode handlevaner
  5. Ha tett dialog med din lokale butikk, den lytter til deg
  6. Del gjerne din gode handleopplevelse med dine venner, også i sosiale medier. #tryggjulehandel
  7. Det er ingen skam å besøke lokalbutikken, de er der for din trygge og gode kundeopplevelse. 

*Mer detaljert beskrivelse av handlevettregelene for årets julehandel finner d u nedover i artikkelen.

1. Ta hensyn til gjeldende råd og retningslinjer 

Våre lokale butikker har åpent fordi de følger gjeldende råd og retningslinjer for smittevern. De har lov til å holde åpent, og de legger til rette for at det skal være enklere for kundene å holde avstander og sprite/vaske hender m.m. Det er viktig at du som kunde også tar din del av ansvaret når du skal handle til jul. Her er FHIs gjeldende råd for folk flest.

  • Husk god hånd- og hostehygiene.
  • Du og dine nærmeste kan omgås normalt. “Dine nærmeste” er de som du bor sammen med, og kjæresten. De som bor alene, kan også ha to-tre nærmeste som de kan være fysisk nær. Det bør være de samme over tid. 
  • Hold 1 meters avstand til andre enn dine nærmeste. Avstanden fra ansikt til ansikt er aller viktigst. Rygg mot rygg, eller etter hverandre, som i kø, gir mindre risiko for smitte. Når du sitter ved siden av noen, bør det være en meters avstand fra din skulder til den andres skulder.
    Unngå fysisk kontakt, inkludert håndhilsing og klemming.   
  • Dersom du får symptomer på luftveisinfeksjon, må du holde deg hjemme og du bør testes.
  • Hvis prøvesvaret er negativt kan du gå tilbake til jobb, skole eller barnehage, når du er i god allmenntilstand, selv om du har noe restsymptomer.

2. Husk godt lokalt nettvett når du handler til jul

Netthandelen er i vekst, og lokalbutikkene kjemper med skjerpede tiltak og tilpassede tjenester for sine kunder.

Hjemlevering, lokale nettbutikker, klikk og hent samt gode rutiner for kundene som kommer i butikken er noe av de vi møter.

Butikken ønsker at du skal føle deg trygg og velkommen. Du skal ikke ta den lokale butikken din som en selvfølge, dersom handelen uteblir, får det konsekvenser.

Handler du i dag, vil butikken blomstre i morgen.

Vi kaller det godt nettvett å tenke på din nærmeste aktør neste gang du skal handle en vare.

Det er et bærekraftig valg å handle hos nærbutikken. Lokal handel er med på å styrke sosiale verdier, vi bevarer livskvaliteten i lokalsamfunnet, vi beholder tilgang til lokale ressurser, fasiliteter og fellesgoder. Vi beholder lokal kontroll og engasjement, og vi tar vare på arbeidsplasser lokalt. Tørr du ikke ut i butikk slik smittesituasjonen er nå, så sjekk hvilke tjenester din lokale butikk tilbyr. Det pakkes og leveres varer på forespørsel. Mange tar også mot betaling på tjenester som Vipps. 

3. Spre julehandelen over tid

Handelsnæringen oppfordrer til å starte julehandelen nå istedenfor å vente til siste liten. Klarer vi å spre handelen både over dager og tidspunkt i løpet av dagen, så unngår vi for mye folk samlet samtidig.  Ser vi mye folk i butikken vi ønsker å gå inn i, kan vi gå en liten runde før vi kommer tilbake. 

4. Bidra til lokal verdiskaping med lokal julehandel

Lokalbutikken ønsker at du skal være fornøyd og strekker seg gjerne langt når det gjelder å yte god service i lokalsamfunnet. Næringen gleder seg til julehandelen som er en av de viktigste tidene på året. Husk at du også kan gi opplevelser og tjenester fra lokale leverandører i gave til dine nærmeste. Det kan være gavekort på en kaffe, en lunsj, gavekort hos frisøren eller rett og slett en opplevelse hos en reiselivsaktør, dagskort eller sesongkort i alpinsenter eller et abonnement på lokalavisa eller kaffe? Våre bedrifter skreddersyr ofte for sine kunder.

Butikkene pyntes opp til jul og det er god stemning med lys og julepynt i vinduer og utenfor dørene. Er det ikke trivelig å gå gjennom en opplyst gate?

Et lokalsamfunn med lokale virksomheter er mer levende og attraktivt. Det bidrar også til bolyst. Velger vi å handle der kassaapparatene står, er vi med å bidra til økonomisk levedyktighet. Det er et bærekraftig valg å bidra til at nærbutikken skinner. 

5.Ha tett dialog med din lokale butikk, den lytter til deg

Har ikke lokalbutikken de du leter etter?  Stikk innom og gi innspill, det setter butikkene stor pris på. Lokale butikker har arbeidsomme og kreative gründere som brenner for lokalsamfunnet sitt og verdiskaping lokalt. Det er disse bedriftene som gir ungdommen sine første sommerjobber.

Lokal handel tilpasser seg og tenker kreativt for å være med på utviklingen. Den siste tiden har vi sett at krisetider skaper innovasjon. Butikkene våre ønsker å gi gode kundeopplevelser gjennom å tilpasse drift og service. Hjemleveringer, garnkiosk, klikk og hent er bare noen eksempler på tjenester som tilbys. Det tas i bruk digitale plattformer kreativt.

Lokale nisjebutikker vil ikke kunne konkurrere på pris mot de store kjedene, men de blir små opplevelsestilbydere som beriker nærområdet. Lokale virksomheter gir noe ekstra som de store nettbutikkene aldri kan konkurrere mot. Det lille mellomlegget det koster, bør vi være villige til å betale. Hvem bidrar med gevinst til lotteriet i idrettslaget eller sponser russebilen din? Nisjebutikkene sitter med enorm kompetanse som de gjerne deler med sine kunder.

Vi erfarer stadig nye og gode digitale løsninger, spesielt i den tiden vi nå står i, men digitale løsninger vil aldri kunne erstatte en virkelig opplevelse og et ekte kundemøte.

Den digitale løsningen vil bare være en trigger. Dette er det mange av oss som kjenner ekstra godt på akkurat nå, vi lengter etter å løpe fritt og vi lengter etter å møte folk ansikt til ansikt, ikke gjennom en skjerm. Da er det godt å vite at vi har en næring som gjør det de kan for at vi skal føle oss trygge når vi kommer inn i butikken. Det er bærekraftig når næringen ønsker at vi som kunder skal oppleve trygghet. 

6. Del gjerne din trygge handleopplevelse med dine venner, også i sosiale medier

Benytt gjerne digital verktøy for å hjelpe andre og for å gi favorittbutikken din et lite løft i julehandelen. Det er ingen skam å dele gode opplevelser med sine venner. Fortell gjerne det du opplever som trygg og god service når du er på handel.

  • Del det gjerne med hashtag #tryggjulehandel i Sosiale Medier. Tagg gjerne innlegget ditt i storyen på Instagram eller Facebook, med etiketten  “støtt små bedrifter” som lenker videre til bedriftens plattformer, eller tagg med @bedriftsnavn dersom du ønsker at bedriften kan dele din opplevelse videre.
  • Det er også en god gjerning å kommentere på innlegg, da bidrar du til å løfte innlegget til enda flere seere. Din lille positive tilbakemelding betyr så mye for bedriften. (*Er det noe du er misfornøyd med, gå heller direkte til butikken slik at de har mulighet til å rette opp). 

7. Det er ingen skam å besøke lokalbutikken, den er der for din kundeopplevelse

 

Det er lov å gå i butikken, så lenge du tar din del av ansvaret med å følge gjeldende råd og retningslinjer. Lokale næringsaktører følger gode smittevernveiledere, og de gjør tilpassinger i butikken for at du som kunde skal kunne føle deg trygg. De følger krav fra myndighetene som skal ivareta ansatte og kundenes sikkerhet. Lurer du på noe er det bare å spørre. Butikkansatte er der for din trygge og gode kundeopplevelse. 

Kontakt NiV:

Daglig leder Jon Uthus i NiV

Send oss gjerne tips på gode tiltak, som vi kan dele med våre medlemsbedrifter.

Gode tips sendes til  post@nivr.no

Se kontaktinformasjon til oss alle her