Slik bygger Selbuhus kundemasse

Husfabrikken setter opp solid grunnmur ved hjelp av digital markedsføring. Strategisk godt arbeid gir god husvarme til kunder som vil bygge drømmeboligen.

Selbuhus, huskatalog, reklame
Mye mer enn huskatalog. Selbuhus har jobbet målrettet med å spisse merkevaren sin på digitale flater.

Det er ikke til å stikke under en stol at det kan komme krevende tider også for Selbuhus. Salget har gått bra så langt i år og budsjettmålene er nådd, men markedssituasjonen helt ny. Ingen vet sikkert hvilke ringvirkninger Covid-19 vil gi. Det de vet, er at aktiviteten på nettsidene har doblet seg på ukedagene og de fortsetter å skrive kontrakter. Den siste tiden har de benyttet samme prinsipp som reiselivet; hold drømmene varme og bygg senere.

– Akkurat nå har vi ligget litt lavt når det gjelder markedsføringen. Vi vet ikke helt hvordan vi skal gripe an den situasjonen vi står i, men jobber med å tilpasse markedsplanen. De siste årene har vi spisset merkevaren vår gjennom en tydelig digital strategi og det ser vi resultater av. Det gode grunnarbeidet vi har gjort de siste par årene har gitt en salgsøkning på 80% fra 2018 til 2019. 2020 ser så langt ut til å bli et bra år for oss, sier daglig leder Asbjørn Løksa i Selbuhus.

Digital strategi og gode «leads»

Visningshus Selbuhus
Visningshuset som vanligvis står åpent, har vært stengt på grunn av Covid-19. På nettsiden er det en selvfølge at god informasjon om smitteverntiltak er på plass.

Selbuhus har brukt mye tid på digitale flater. På grunn av avlyste boligmesser, vil de få mer igjen av markedsbudsjettet til bruk på digitale flater når situasjonen tilsier at dette er lurt.

– All digital markedsføring er sporbar, og vi bruker mye tid på å optimalisere det vi gjør. Vi jobber mye med leads, sier Løksa.

Enkelt forklart handler «leads marketing» om å tilegne seg kundedata fra en potensiell kunde som har vist interesse for produktet. Relevant informasjon gis på riktig sted i kundereisen. Med andre ord, ferdighusprodusenten snakker med kundene sine.

– Vi mållretter budskapet vårt til kunden vi ønsker å nå ut til enten det er unge nyetablerere eller godt etablerte som skal bygge hyttedrømmen, sier han.

Selbuhus jobber også med «leads» på boligmesser, men disse leadsene mister virksomheten på grunn av avlyste arrangementer. Det gjør den digitale strategien bare enda viktigere, og nå legges slagplanen for våren, sommeren og høsten. Kundemassen skal pleies og bygges ut.

– Det vi har sett den siste tiden er at aktiviteten på nettsidene øker, men det har nok en sammenheng med at mange har hjemmekontor. De er usikre på markedet og er i tenkeboksen. Noen spekulerer i å gjøre et godt kjøp da de registrerer at en del produsenter har mindre å gjøre, sier Løksa.

Drømmehus eller drømmehytte, så lenge fabrikken kan holde åpent, og den forsiktige gjenåpningen er en suksess, kan det fortsette å se bra ut for Selbuhus. Usikkerheten vokser dersom dette blir veldig langvarig.

Koronatiltak

Selbuhus var tidlig ute med å iverksette strenge koronatiltak, allerede 13.mars ble restriksjoner iverksatt. De har vært gode til å informere om situasjonen på nett.

– Jeg er vanligvis vant til å være mye ute i fabrikken. Situasjonen er veldig annerledes, men vi har blitt gode på Teams. Vi har sluset kunder gjennom egne innganger og stengt visningshuset. Bare de som jobber i fabrikken har hatt tilgang dit. Utfordringen nå er når samfunnet åpner opp. Vi klarer ikke å ha kontroll på det som skjer utenfor. Får én i fabrikken korona, er det bom stopp for oss, sier Løksa.

Virksomheten er sårbar, men de har forsøkt å gjøre gode tiltak. Løksa har en generell oppfatning om at folk flest er bevisste.

– De skjønner at det blir trøbbel for oss dersom de bringer med seg noe inn til oss, sier han.

Tenk utvikling for bedriften din

3 steg til vårrengjøring på nettsiden din

7 teknologitrender innen digital markedsføring, tenkdigitalt.no